Home Over ons Projecten Te Koop
Contact Opnames Vorige pagina

Groningen, Columnakerk
Joshua Porritt, 1890

Swell to Great, Swell Octave to Great, Great to Pedal, Swell to Pedal;
Balanced Swell Pedal; 6 composition pedals
Tuning system: Equal temperament (slightly modificated); Pitch: 450 Hz/20°C.


Joshua Porritt bouwde dit instrument in 1890 voor de in hetzelfde jaar gebouwde Church of the Martyrs in Leicester. Van een aantal registers werden de pijpen aanvankelijk nog niet geplaatst. Op het Swell werden in 1904 de pijpen voor de Flute 4’ en de Mixture geplaatst, terwijl op het Great een Gamba 8’ en een Trumpet’ (met zinken bekers) duidelijk van later datum waren (vermoedelijk rond 1930). Van vermoedelijk dezelfde datum  zijn de zinken Violon 16’ met Violoncello 8’ (gedeeltelijk transmissie), en de uitbreiding met een Bourdon 8’ (gedeeltelijk transmissie van de Bourdon 16’, op pneumatische laden).

In 2012 is het instrument door ons aangekocht en in 2015 is het gerestaureerd. De Trumpet 8’ is ver- vangen door een Clarionet 8’ uit voorraad; uit ladeboringen en stokken bleek dat hier oorspronkelijk een Clarionet was gepland. De Gamba 8’, die een latere klankwereld vertegenwoordigde dan de rest van het instrument, is niet herplaatst. In plaatst daarvan is een nieuwe Mixture 3 rks geplaatst. Voor het pedaal werd een nieuwe mechanische lade gemaakt waarop de Violon 16’ en Bourdon 16’ een plaatst kregen, aangevuld met een nieuwe Violoncello 8’ en Fagotto 16’ (pijpwerk uit voorraad), en een Trumpet 8’, waarvoor pijpwerk van de niet herplaatste Trumpet van het Great werd gebruikt.

Joshua Porritt († 1919) heeft gewerkt als voicer, finisher and tuner bij Forster & Andrews voor hij in 1867 een eigen bedrijf startte in Leicester. Zijn instrumenten vertonen grote overeenkomsten met die van F&A, die op hun beurt sterk beïnvloed zijn door de Duitste orgelbouwer Edmund Schulze. Wat ons betreft is de overeenkomst met het door ons gerestaureerde F&A orgel te Forchheim heel opvallend. Beide laat-Victoriaanse instrumenten kenmerken zich door een krachtige, opvallend heldere plenumklank, die de klank een klassieke kern geven.

Great C-f3

Open Diapason

Dulciana

Stopped Diapason

Principal

Wald Flute

Twelfth

Fifteenth

Mixture

Clarionet


8 ft
8 ft

8 ft

4 ft

4 ft

2²/3 ft

2 ft
3 rks

8 ft

  Swell C-f3

  Bourdon    

  Open Diapason

  Viol d'Amour

  Voix Celeste

  Lieblich Gedackt

  Principal

  Flute

  Mixture

  Horn

  Oboe

  Tremulant


16 ft

8 ft

8 ft

8 ft

8 ft

4 ft

4 ft

3 rks

8 ft

8 ft

  Pedal C-f1
 Violon
  Bourdon
  Violoncello
  Fagotto
  Trumpet


16 ft

16 ft

8 ft
16 ft
8 ft