Swell to Great, Swell Octave to Great, Great to Pedal, Swell to Pedal;
Balanced Swell
Pedal; 6 composition pedals
Tuning system: Equal temperament (slightly modificated);
Pitch: 450 Hz/20°C.
Joshua Porritt bouwde dit instrument in 1890 voor de in hetzelfde
jaar gebouwde Church of the Martyrs in Leicester. Van een aantal registers werden
de pijpen aanvankelijk nog niet geplaatst. Op het Swell werden in 1904 de pijpen
voor de Flute 4’ en de Mixture geplaatst, terwijl op het Great een Gamba 8’ en een
Trumpet’ (met zinken bekers) duidelijk van later datum waren (vermoedelijk rond 1930).
Van vermoedelijk dezelfde datum zijn de zinken Violon 16’ met Violoncello 8’ (gedeeltelijk
transmissie), en de uitbreiding met een Bourdon 8’ (gedeeltelijk transmissie van
de Bourdon 16’, op pneumatische laden).
In 2012 is het instrument door ons aangekocht
en in 2015 is het gerestaureerd. De Trumpet 8’ is ver- vangen door een Clarionet
8’ uit voorraad; uit ladeboringen en stokken bleek dat hier oorspronkelijk een Clarionet
was gepland. De Gamba 8’, die een latere klankwereld vertegenwoordigde dan de rest
van het instrument, is niet herplaatst. In plaatst daarvan is een nieuwe Mixture
3 rks geplaatst. Voor het pedaal werd een nieuwe mechanische lade gemaakt waarop
de Violon 16’ en Bourdon 16’ een plaatst kregen, aangevuld met een nieuwe Violoncello
8’ en Fagotto 16’ (pijpwerk uit voorraad), en een Trumpet 8’, waarvoor pijpwerk van
de niet herplaatste Trumpet van het Great werd gebruikt.
Joshua Porritt († 1919) heeft
gewerkt als voicer, finisher and tuner bij Forster & Andrews voor hij in 1867 een
eigen bedrijf startte in Leicester. Zijn instrumenten vertonen grote overeenkomsten
met die van F&A, die op hun beurt sterk beïnvloed zijn door de Duitste orgelbouwer
Edmund Schulze. Wat ons betreft is de overeenkomst met het door ons gerestaureerde
F&A orgel te Forchheim heel opvallend. Beide laat-Victoriaanse instrumenten kenmerken
zich door een krachtige, opvallend heldere plenumklank, die de klank een klassieke
kern geven.